Det digitala ledarskapet

Det digitala ledarskapet

februari 02, 2018 Daniel Johansson

Vilka är kraven på ledaren vid digitalisering av verksamheten, hur mycket måste man egentligen veta för att kunna axla det digitala ledarskapet?

Det har kommit nya krav och förväntningar från Skolverket. Rektorer, förskolechefer och huvudmän ska ha en förmåga att strategiskt leda digitalt utvecklingsarbete i verksamheterna. Det här är ingen nyheter. Att behovet finns har vi pratat om länge och vikten av att cheferna leder arbetet för att få en effektiv och genomgående utveckling av lärares kompetensutveckling är stor. Det som för 10 år sedan var en diskussion "om" är idag en diskussion om "hur". Hur gör man detta? Går det att delegera ansvaret för det digitala ledarskapet? Svaret på det är naturligtvis nej. Ansvaret går inte att delegera. Å andra sidan måste inte ledaren kunna allt som digitaliseringen innebär, men hen måste förstå det. Hur skulle det annars ledas? Det betyder att det blir viktigt för huvudmän, skolor och förskolor att ha en fungerande struktur för digitalt ledarskap.

Man behöver inte kunna allt själv 

När rektorn inte har kunskap nog så måste hen ha personer i sin närhet som kan komplettera. På så sätt skiljer sig detta inte från andra ansvarsområden. Sedan vi alla gick i skolan har rektorn och förskolechefen haft experter att konsultera. När budgeten skall sättas är det ekonomer som guidar. När elevhälsan skall omorganiseras träder läkare, sköterskor, specialpedagoger och psykologer in och hjälper till med sin expertis.

Vem skall stötta rektorn och förskolechefen när hen skall utveckla och leda den digitala verksamheten? De organisationerna är långt ifrån uppbyggd i svensk skola. Den finns hos vissa huvudmän, till viss del men de flesta har en underdimensionerad organisation för detta.

Det finns miljoner frågor att besvara

Hur skall man veta vilka verktyg som är den rätta? Funkar plattformen för alla våra skolformer? Behövs det kompletterande verktyg för elever med särskilda behov? Vad säger lagen om verktygen? Kommer de att vara ok när GDPR träder i kraft? Skall lärarna jobba i samma verktyg som resten av förvaltningen eller skall de jobba i samma som eleverna. Skall de jobba i dubbla miljöer?

De flesta frågor går inte att besvara med ett ja eller nej. De är väldigt mycket mer komplexa än så. Arbetseffektivitet kan inte gå före pedagogik och pedagogiken går inte att verkställa utan genomarbetade metoder. Huvudmän, rektorer och förskolechefer har ett otroligt stort ansvar på sina axlar och de flesta saknar det stöd som de skulle behöva och i de fall det finns så är det många som vill dela på kakan.

Vi som jobbar på Online Partner har åratal av erfarenhet av att hjälpa huvudmän och skolledare med digitalisering, allt ifrån migreringar av data till hur man kan utveckla metodik som faktiskt fungerar i klassrummet. Vi kan hjälpa till som en stödjande partner genom våra förvaltningsmöten. Vi vet hur man kan bygga för att skapa en lärande organisation utifrån kollegialt lärande. Vi kan hjälpa er med utbildning av lärarna och vi har programvaror som får din skolvardag att fungera och effektiviseras. Välkommen att kontakta oss om du har frågor!

Daniel johansson, utbildnings- och utvecklingsansvarig

 

   

Följ oss

Senaste publiceringarna

Prenumerera på vår blogg